10 najlepszych wskazówek do Menedżera zadań
Kiedy Windows 10 lub 8 nie działa jak należy, pomoże nam Menedżer zadań. Narzędzie to pokaże, co spowalnia pracę komputera, i pozwoli zatrzymać programy odmawiające posłuszeństwa. Zobaczmy, jak z niego korzystać.
Menedżer zadań najszybciej uruchomimy skrótem klawiaturowym Ctrl+Shift+Esc. Możemy też w wyszukiwarkę systemową wpisać menedżer lub krócej – task. Po uruchomieniu Menedżera zadań warto kliknąć na Więcej szczegółów u dołu okna.
Aby ułatwić sobie włączanie Menedżera zadań, dobrze jest przypiąć jego ikonę do paska zadań. W tym celu po otworzeniu go klikamy prawym przyciskiem myszy na jego ikonę na pasku i wybieramy Przypnij do paska zadań. Można także od razu w wyszukiwarce systemowej kliknąć w wynikach na Menedżer zadań prawym przyciskiem myszy i wskazać Przypnij do paska zadań.
2. Wykrywanie i rozwiązywanie problemów z wydajnością
W oknie Menedżera zadań zobaczymy i zatrzymamy aplikacje nadmiernie obciążające komputer oraz programy zawieszone. Na zakładce Procesy zobaczymy wszystkie pracujące programy i funkcje Windows, także te pracujące w tle. Jeśli klikniemy na nagłówek kolumny Procesor CPU, zobaczymy u góry te, które najbardziej obciążają procesor. Kliknięciami na nagłówki kolumn Pamięć, Dysk i Sieć wyświetlimy najżarłoczniejsze aplikacje w danej kategorii. Programy nieodpowiadające na nasze polecenia (zawieszone) najłatwiej znajdziemy, sortując je alfabetycznie – wystarczy kliknąć na kategorię Nazwa. Aby wyłączyć taki program, klikamy na jego nazwę i u dołu po prawej stronie na Zakończ zadanie.
3. Przyznawanie programowi większej wydajności
Menedżer zadań pozwala wprowadzić takie ustawienia, by dany program aż do kolejnego ponownego uruchomienia peceta miał więcej mocy. W tym celu klikamy na wybrany program prawym przyciskiem myszy i wybieramy Przejdź do szczegółów, klikamy prawym przyciskiem myszy na zaznaczony proces i wybieramy Ustaw priorytet, a potem na przykład – Wysoki. Klikamy na Zmień priorytet.
4. Reanimacja Windows
W razie zawieszenia Windows często pomaga taki trik: na zakładce Procesy klikamy prawym przyciskiem myszy na Eksplorator Windows i na Uruchom ponownie, i to wszystko! Jeśli nie można otworzyć Menedżera zadań, klikamy przy wciśniętych klawiszach Ctrl+Shift prawym przyciskiem myszy na wolne miejsce paska zadań i wybieramy Zakończ pracę Eksploratora. Znikną wtedy wszystkie okna i menu. Następnie naciskamy Ctrl+Shift+Esc, by uruchomić Menedżer zadań. W jego oknie klikamy na Więcej szczegółów (jeśli trzeba). Klikamy na Plik, Uruchom nowe zadanie, wpisujemy explorer i klikamy na OK.
5. Przegląd informacji o komputerze
W Menedżerze zadań możemy kontrolować informacje dotyczące wydajności komputera. Na zakładce Wydajność po kliknięciu z lewej strony na CPU widzimy obciążenie procesora. Możemy też kliknąć na Pamięć, Dysk i ewentualnie na GPU (karta graficzna), by obserwować obciążenie tych komponentów sprzętowych w czasie rzeczywistym. Transmisję danych z komputera możemy kontrolować, klikając na Ethernet, Wi-Fi albo Wi-Fi i Bluetooth. Wszystkie wykresy możemy zminimalizować i rozmieścić dowolnie na pulpicie. Jeśli na przykład chcemy mieć na oku obciążenie sieci Wi-Fi, klikamy na Wi-Fi i dwukrotnie na wyświetlony wykres. Ponowne podwójne kliknięcie zamyka widok kompaktowy.
6. Przyspieszanie uruchamiania komputera
Wiele programów startuje razem z Windows i spowalnia uruchamianie komputera. Po kliknięciu na zakładkę Uruchamianie zobaczymy w kolumnie Wpływ na uruchamianie, w jakim stopniu spowalniają uruchamianie systemu. Aby wyłączyć program z autostartu Windows, klikamy na niego prawym przyciskiem myszy i wybieramy Wyłącz. Aby go ponownie włączyć, klikamy na Włącz. Możemy poeksperymentować, ale pamiętajmy, by nie wyłączać z autostartu programów potrzebnych od momentu włączenia komputera, jak choćby ochrona antywirusowa.
7. Badanie podejrzanych procesów
Niektóre działające procesy mają niezrozumiałe nazwy. Jeśli jeden z nich wydaje się nam podejrzany, to Menedżer zadań pomoże nam go sprawdzić.
Szukanie informacji w internecie
Sprawdźmy w internecie, co kryje się za nazwą wybranego programu. Wystarczy na niego kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać Wyszukaj w trybie online. Menedżer zadań wyszuka daną nazwę w wyszukiwarce Bing w naszej domyślnej przeglądarce.
Otwieranie folderu programu
Informacji o programie może dostarczyć także jego lokalizacja. Aby ją poznać, klikamy prawym przyciskiem myszy na aplikację i wybieramy Otwórz lokalizację pliku. Otworzy się folder z plikiem programu.
8. Wylogowanie użytkownika
Jeżeli inni użytkownicy Windows są zalogowani na tym samym komputerze, to aktualny użytkownik nie może ich wylogować. Można to natomiast zrobić w Menedżerze zadań: klikamy na Użytkownicy, prawym przyciskiem myszy na wybrane konto Windows, na Odłącz i na Odłącz użytkownika.
9. Jak długo pracuje program
Najczęściej używane aplikacje wbudowane w Windows zobaczymy na zakładce Historia aplikacji w kolumnie Czas procesora CPU. W wypadku tradycyjnych programów klikamy na zakładkę Szczegóły, prawym przyciskiem myszy na nagłówek kolumny Nazwa. Wybieramy Wybierz kolumny, zaznaczamy Czas procesora CPU i zatwierdzamy, klikając na OK. Teraz po kliknięciu na Czas procesora CPU zobaczymy najaktywniejsze programy. Na marginesie: pozycję Proces bezczynności systemu możemy zignorować, bo pokazuje, jak długo komputer nie był używany.
10. Kopiowanie informacji o pececie
Chcemy wysłać znajomemu informację o naszym sprzęcie? Klikamy na Wydajność, a potem na wybraną pozycję, jak CPU czy Pamięć. Naciskamy Ctrl+C. Skopiowane informacje trafiają do schowka – możemy je wkleić na przykład do wiadomości e-mail skrótem Ctrl+V.