Seagate Rescue Program – dane są często ważniejsze od nośnika
Zwykle podczas zakupu nośników danych, takich jak dyski twarde czy SSD zwracamy uwagę na gwarancję producenta. Podobnie jest przecież w przypadku zakupu dowolnego produktu, który ma nam służyć przez lata. Jednak dyski twarde i nośniki SSD to produkty specyficzne, wyróżniające się tym, że im dłużej z nich korzystamy, tym bardziej cenne od samego nośnika stają się przechowywane na nim dane.
Dawniej w razie utraty danych użytkownicy byli pozostawieni sami sobie. Dziś, dzięki usłudze Seagate Rescue Program mamy możliwość otrzymania dodatkowej ochrony już na etapie zakupu dysku, SSD czy serwera NAS.
Rescue Program to usługa, którą możemy nabyć podczas kupowania nośnika danych. Podstawową funkcją tego rozwiązania jest zapewnienie konsumentowi jak najwyższego stopnia ochrony danych, które ten zamierza przechowywać na kupowanym nośniku. Doskonale wiadomo, że sam dysk, czy nośnik SSD są objęte gwarancją producenta, jednak ta obejmuje zwykle samo urządzenie, a nie przechowywane na nim dane. W razie awarii dysku sprzęt zostanie wymieniony, ale co z danymi? Dzięki usłudze Rescue Program kupując dysk czy SSD możemy otrzymać poszerzony zakres ochrony, obejmujący nie tylko samo urządzenie, ale to co dla nas jest najcenniejsze – dane.
Co zyskujemy?
Program Rescue ma możliwie jak najskuteczniej ochronić konsumenta przed nieprzewidywalnymi działaniami, które mogą skutkować utratą danych, nie ma przy tym znaczenia o jakich danych mówimy. Dla jednego niezwykle cenne okażą się zdjęcia z wakacyjnej wyprawy życia, dla innych ważne dokumenty niezbędne dla prowadzonej działalności gospodarczej. Od lat na naszych łamach powtarzamy Czytelnikom, jak ważny jest backup i archiwizacja danych, jednak o wykonywaniu kopii zapasowych – o ile tylko nie jesteśmy zobligowani do ich wykonywania przepisami prawa – pamiętamy dopiero zwykle wtedy, gdy jest już za późno. Usługa Rescue Program pozwala zniwelować fatalne skutki takich nieprzewidzianych zdarzeń. W razie wystąpienia sytuacji wymagającej odzyskania danych z uszkodzonego nośnika, wykwalifikowani eksperci z profesjonalnego laboratorium odzyskiwania danych odzyskają dane użytkownikowi usługi Rescue Program. Oczywiście odzyskanie danych nie zawsze jest możliwe. To zawsze zależy od charakteru uszkodzeń urządzenia, jednak dziś specjalistyczne laboratoria specjalizujące się w odzyskiwaniu danych potrafią wydobyć cenne informacje nawet komputerów, które zostały zniszczone podczas pożaru czy powodzi. Dane w profesjonalnym laboratorium odzyskiwane są za pomocą specjalistycznych urządzeń pracujących w zabezpieczonym i czystym pomieszczeniu.
Jak to działa?
Dzięki usłudze Rescue Program możemy poczuć się tak, jak gdyby wraz z kupnem dysku twardego, nośnika SSD czy wyposażonego w te urządzenia serwera NAS otrzymywali od razu własny, profesjonalny dział IT z gotowymi do natychmiastowej reakcji specjalistami. Jak to działa w praktyce? Kupując dysk twardy (zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny), nośnik SSD, serwer NAS czy jakikolwiek inny produkt marki Seagate przeznaczony do gromadzenia i przechowywania danych i objęty opisywanym programem powinniśmy najpierw wybrać konkretny plan usługi odzyskiwania danych w ramach Rescue Program. Po dokonaniu zakupu nabywca otrzyma specjalny kod aktywacyjny (może on być dostarczony w formie paragonu lub od razu przypisany do utworzonego przez nabywcę Konta Klienta). Następnie należy zarejestrować kupiony plan usługi na specjalnie w tym celu przygotowanej stronie internetowej. Rejestracja polega na wypełnieniu prostego formularza, na którym podajemy otrzymany wcześniej kod aktywujący usługę. To wszystko. Od momentu aktywacji usługa jest ważna przez okres zależny od wybranego jej wariantu.
Gdy pojawi się problem
Najlepiej, aby problem w ogóle się nie pojawił. Niestety, życie jest pełne niespodzianek, nie zawsze tych miłych. Ale dzięki Rescue Program możemy ograniczyć skutki nieprzewidzianych zdarzeń, przynajmniej jeżeli chodzi o dane przechowywane na zakupionych nośnikach. W każdym razie, gdy stracimy dostęp do danych na zakupionym nośniku wraz z usługą Rescue Program, należy dokonać zgłoszenia na podanej wcześniej stronie internetowej i postępować według wskazanych instrukcji.
Co pokrywa plan usługi Rescue Program? Umożliwia odzyskiwanie danych w przypadku awarii dysku twardego, ataku wirusa czy innego typu złośliwego kodu, w razie problemów z oprogramowaniem czy innych, skutkujących utratą danych z podanego podczas rejestracji, zakupionego przez użytkownika urządzenia. Ważna informacja: usługa Rescue Programkupiona wraz z konkretnym urządzeniem jest ściśle przypisana do tego właśnie urządzenia i nie możemy jej przenieść np. na inny dysk. Po zgłoszeniu problemu w każdej chwili możemy monitorować nasze zgłoszenie, otrzymując konkretne informacje za pośrednictwem SMS-ów, wiadomości e-mail lub śledząc proces odzyskiwania na konkretnej stronie internetowej udostępnianej klientowi przez usługodawcę.
Warto na koniec wspomnieć o tym, że usługodawca przykłada należytą wagę do odzyskiwanych danych klienta. Po ich odzyskaniu, wszystkie dane są szyfrowane, a klucz deszyfrujący otrzymuje wyłącznie uprawniona osoba, użytkownik programu Rescue. Wszystko po to, by odzyskane informacje nie trafiły w niepowołane ręce.