- obsługa plików MS Office
- tworzenie plików pdf
- bezpłatny do użytku prywatnego i komercyjnego
- opcje udostępniania prac online
- obsługa plików Worda
- możliwość pracy offline
- automatyczne zapisywanie zmian
- szybkie działanie
- funkcja rozpoznawania tekstu
- wygodne narzędzia do komentarzy
- praca na kartach lub w oknach
- synchronizacja notatników z chmurą
- możliwość integracji z przeglądarką
- skrót klawiaturowy do tworzenia notatki
- synchronizacja z chmurą
- działa na różnych platformach
- pozwala przechowywać nie tylko notatki tekstowe
Najlepsze programy biurowe. Dzięki tym aplikacjom praca pójdzie sprawnie
W tym poradniku znajdziemy najlepsze oprogramowanie, które świetnie sprawdzi się w domowym biurze. Nie musimy wydawać dużych sum na pełen pakiet Office, aby sprawnie pracować.
Office to nie wszystko
Sam na co dzień muszę korzystać z oprogramowania biurowego. Praca z darmowymi pakietami biurowymi jest równie komfortowa co z produktem Microsoftu – wystarczy spróbować, by się przekonać. Arkusze kalkulacyjne, dokumenty, prezentacje – to wszystko jest dostępne w darmowych pakietach. Dobrym uzupełnieniem pakietów biurowych są programy do obsługi plików PDF oraz notatniki.
LibreOffice 6 - darmowy pakiet biurowy z nowymi funkcjami
LibreOffice to popularny darmowy pakiet biurowy. Pozwala pracować z dokumentami MS Office. Zawiera edytor tekstu Writer, arkusz kalkulacyjny Calc, edytor prezentacji Impress, edytor grafiki Draw, program do tworzenia formuł i zapisów matematycznych Math, a także program do tworzenia i obsługi baz danych Base.
Funkcje programu
Wsparcie dla Office
1. Podczas instalacji LibreOffice mamy możliwość ustawienia domyślnego uruchamiania plików pakietu Microsoft poprzez poszczególne moduły instalowanego pakietu.
2. Wystarczy zaznaczyć w kreatorze instalacji opcje i kontynuować instalację.
Początki
1. Po uruchomieniu pakietu pojawi się jego ekran główny. Po lewej stronie jest pole Utwórz.
Klikamy w nim na rodzaj dokumentu, jaki chcemy utworzyć, na przykład Arkusz kalkulacyjny. Uruchomi się wtedy odpowiedni program pakietu, w naszym przykładzie Calc.
2. Wszystkie potrzebne narzędzia znajdziemy na górnej wstążce i w odpowiednich zakładkach paska górnego. Na przykład by wstawić wykres, klikamy na Wstaw, Wykres.
Dokumenty Google - ułatwienie prac grupowych
Dokumenty Google to nowoczesny pakiet biurowy działający w oknie przeglądarki internetowej. Pozwala na wygodną pracę zespołową (każdy plik możemy łatwo udostępnić do edycji, komentowania lub przeglądania innym użytkownikom) i daje wygodny dostęp do dokumentów z dowolnego urządzenia: komputera, telefonu lub tabletu. W skład Dokumentów Google wchodzi edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnych, narzędzie do tworzenia interaktywnych formularzy (przydatnych do zbierania informacji online od wielu osób) oraz edytor grafiki. Dokumenty Google obsługują pliki MS Office – można je otwierać, edytować i zapisywać. Pakiet wymaga założenia bezpłatnego konta Google. Zamieszczona na płycie Niezbędnika 5/2018 wersja instalacyjna umożliwia automatyczne tworzenie kopii zapasowej plików z komputera i synchronizowanie ich z chmurą Google.
Funkcje programu
Wspólna prezentacja
Bardzo często tworzymy prezentację jako dzieło grupowe, warto więc, korzystając z Dokumentów Google, udostępnić tworzony plik dla całej naszej grupy, dzięki czemu wszyscy będą mogli pracować nad nią jednocześnie.
3. Po utworzeniu prezentacji możemy od razu ją udostępnić, a tym samym umożliwić innym osobom pracę w czasie rzeczywistym nad tym samym dokumentem. W prawym górnym rogu klikamy na Udostępnij. Wpisujemy adresy e-mail osób, które mają uzyskać dostęp, określamy ich uprawnienia i klikamy na Wyślij.
4. Podczas wspólnej pracy możemy się komunikować, wykorzystując czat tekstowy, który jest dostępny w prawym górnym rogu okna.
PDF-XChange Viewer - lekka i wygodna przeglądarka PDF-ów z narzędziami do komentowania
PDF-XChange Viewer to jedna z najlżejszych i najbardziej funkcjonalnych przeglądarek PDF. Oprócz funkcji przeglądania wielu dokumentów PDF w kartach, drukowania i przeszukiwania tekstu pozwala również dodawać do PDF-ów dodatkowe treści, takie jak tekst, komentarze, grafiki, strzałki i innego rodzaju kształty o charakterze graficznym. W programie możemy także wyróżniać wybrane przez nas fragmenty tekstu w przeglądanym dokumencie.
Funkcje programu
Dodajemy komentarze do pliku PDF
1. By otworzyć dokument, u góry okna klikamy na Otwórz.
2. Narzędzia edycyjne znajdziemy na górnej wstążce. Jeśli chcemy dodać do dokumentu informację, warto skorzystać z narzędzia Notatki. Możemy też między innymi przekreślić fragment za pomocą narzędzia Przekreślanie tekstu. Po wybraniu narzędzia klikamy na dokument PDF i nanosimy poprawki. Uwaga! Narzędzia zakreślania działają tylko i wyłącznie w dokumentach, w których występuje treść możliwa do zaznaczenia.
Foxit Reader - uniwersalna przeglądarka PDF, współpracująca z chmurą
1. Po uruchomieniu programu klikamy na File, Preferences.
Zapisujemy dokumenty w chmurze
1. Po zakończeniu pracy z dokumentem klikamy na górnej wstążce na Plik, Zapisz jako, Dodaj miejsce.
2. Wybieramy dysk internetowy, na przykład OneDrive. Logujemy się na konto Microsoft i wyrażamy zgodę na dostęp aplikacji.
3. Po chwili plik zostanie przesłany do chmury i ponownie otworzony w chmurze. Następne zapisanie dokumentu będzie znacznie prostsze, ponieważ lokalizacja będzie domyślnie zapamiętana.
Evernote - nowoczesny organizer
Funkcje programu
Nowy notatnik, nowa notatka
3. Aby dodawać nowe notatki do notatnika, wystarczy kliknąć na Nowa notatka lub skorzystać ze skrótu klawiaturowego Ctrl+Alt+N. Uwaga! Może się zdarzyć, że ten domyślny skrót Evernote’a będzie przeszkadzał nam we wpisywaniu litery ń. Aby zmienić domyślny skrót tworzenia notatek, klikamy na Narzędzia i Opcje. Klikamy po lewej stronie na Skróty klawiszowe, a następnie po prawej zmieniamy skrót Nowej notatki.
Zmieniamy ustawienia synchronizacji
Możemy zmienić domyślne ustawienia synchronizacji programu – na przykład zmniejszyć jej częstotliwość.
1. Klikamy na górnym pasku na Narzędzia, Opcje.
2. Klikamy po lewej stronie na Synchronizacja, a po prawej na liście określamy, jak często ma się odbywać synchronizacja. Zmiany akceptujemy, klikając na przycisk OK.
Microsoft OneNote 2016 - przydatny notes cyfrowy
Microsoft OneNote to program do tworzenia i przechowywania notatek. OneNote ułatwia gromadzenie pomysłów, zapisków i list zadań do wykonania w jednym miejscu. Możemy w nim przechowywać tekst, grafikę, wycinki stron internetowych, pliki multimedialne, a także odręczne notatki, dzięki czemu jest niezłym rozwiązaniem do prowadzenia dziennika i tworzenia roboczych wersji publikacji. Program używa chmury OneDrive, co pozwala na synchronizację danych między komputerem, telefonem i tabletem. Umożliwia import notatek z programu Evernote.
Funkcje programu
Szybkie skróty
1. Jeśli chcemy szybko przejść do tworzenia nowej notatki, wystarczy skorzystać ze skrótu klawiaturowego Start+N.
2. Aby szybko wyciąć kawałek widocznego ekranu w celu dodania go do notatki, naciskamy Start+Shift+S. Na środku ekranu pojawi się znacznik, za pomocą którego zaznaczamy wybrany obszar. Po zaznaczeniu wycinek trafi do schowka.
3. Następnie wystarczy przejść do notatki i naciskając Ctrl+V, wkleić wycięty wycinek ekranu.
Rysujemy notatkę
OneNote pozwala na korzystanie z narzędzi rysowania.
1. Po uruchomieniu programu klikamy na górnym pasku na zakładkę Rysowanie.
2. Wybieramy odpowiednie narzędzia
i możemy przejść poniżej do rysowania szybkiej notatki.