BBK Electronics - mobilny gigant, o którym mało kto słyszał

    BBK Electronics to działająca od ponad 20 lat firma, która dziś ilością sprzedawanych smatfonów może konkurować z Apple i Huawei. Choć mało kto o niej słyszał, już niedługo może być drugim co do wielkości producentem telefonów mobilnych na świecie, zaraz za Samsungiem.

    BBK Electronics to założona przez Duana Yongpinga w 1995 roku chińska firma zajmująca się głównie produkcją sprzętu audio-wideo oraz bardzo szeroko pojętego RTV. Choć na polskim rynku ciężko znaleźć jej produkty, to jeśli wierzyć informacjom z oficjalnej strony internetowej, w co trzecim rosyjskim domu znajduje się choć jedno urządzenie tej marki. Jest ona też bardzo popularna na Białorusi. Jednak jeszcze mniej osób kojarzyć może BBK Electronics ze smartfonami, a jak wynika ze statystyk, jest to jeden z największych producentów tych urządzeń na świcie, który w swoim portfolio ma tak znane marki, jak OnePlus, Oppo i Vivo.

    BBK Electronics założył Duan Yongping, który przed 1995 rokiem był prezesem firmy zajmującej się produkcją podróbek konsoli NES i innych tego typu urządzeń, które bez problemów można było znaleźć na bazarach. To właśnie tu Yongping dorobił się fortuny, którą postanowił zainwestować w ambitniejsze przedsięwzięcie. Tak narodziła się firma BBK Electronics, która od 1995 roku zajmuje się produkcją sprzętu audio-wideo oraz RTV.

    Jednak rosnąca lawinowo popularność smartfonów sprawiła, że w latach 2000 rozważano jej zamknięcie. Urządzenia mobilne sprawiły, że przenośne odtwarzacze MP3/MP4 i DVD kupowano coraz rzadziej, więc spora część rynku, na którym bardzo dobrze radziła sobie firma BBK Electronics, zaczęła topnieć. Rozwiązaniem tego problemu miało być wejście na rynek smartfonów, czego podjęła się firma-córka - Oppo.

    W lata 2000 Oppo kojarzona była głównie z dobrej jakości odtwarzaczy MP3/MP4. Założona w 2004 r. firma już 4 lata później zaczęła zajmować się produkcją smartfonów, które stały się bardzo popularne w Chinach. Główna siedziba firmy mieści się oczywiście w Państwie Środka, jednak miała też swój oddział w Dolinie Krzemowej w Kalifornii, który w kwietniu zeszłego roku został zamknięty. Oppo Digital, bo o nim mowa specjalizował się w produkcji wysokiej klasy odtwarzaczy DVD, Blu Ray, 4K UHD, słuchawek oraz wzmacniaczy. Cieszyły się one dobrą sławą, co pozwoliło Oppo Digital działać na amerykańskim rynku przez 14 lat. Jednak to smartfony, a zwłaszcza ich aspekty fotograficzne stały się głównym znakiem rozpoznawalnym marki.

    Rok później po wejściu Oppo na rynek smartfonów, czyli w 2009 r. BBK Electronics stworzyło kolejną submarkę, która miała pomóc w zagarnianiu coraz większej części chińskiego rynku inteligentnych telefonów. Vivo podobnie jak Oppo miało spore aspiracje do bycia czymś więcej niż firmą zajmującą się klonowaniem zachodnich konstrukcji. Flagowe smartfony Vivo stawiały na wysoką jakość dźwięku. Swoje możliwości multimedialne zawdzięczały układom Hi-Fi firmy Cirrus Logic. Także obecnie ten producent stawia na innowacje, czego najlepszym przykładem może być smartfon Vivo X20 UD - pierwszy na świecie model z czytnikiem linii papilarnych ukrytym w ekranie.

    Spore sukcesy na rodzimym rynku obu marek sprawiły, że BBK Electronics postanowiło zaistnieć na rynkach światowych. W tym celu założono w 2013 r. firmę OnePlus, której produkty miały być pogromcami flagowców Samsunga i Apple, ale kosztującymi rozsądne pieniądze. Już pierwszy model firmy nazwany po prostu 1 (one) okazał się ogromnym sukcesem, a kolejne odsłony także cieszą się sporą popularnością wśród konsumentów na całym świecie. Także Oppo i Vivo z czasem wyszły poza rynek chiński i są obecne w dziesiątkach krajów, gdzie nie tylko sprzedają swoje produkty, ale rozmieszczają nawet centra badawczo-rozwojowe oraz fabryki.

    Dzięki takiej polityce, w której każda z submarek kieruje swoje produkty do nieco innego odbiorcy, nie ma obawy o walczenie o konsumentów z samym sobą. Takie podejście w połączeniu z agresywną polityką marketingową zaowocowało ogromnym sukcesem. Dziś BBK Electronics, a właściwie trzy główne marki - OnePlus, Oppo i Vivo dostarczają na rynek więcej smartfonów niż Apple, niebezpiecznie zbliżając się do Huawei oraz Smasunga.